Titicacasjön

Idag var det min sista dag i Peru, imorgon åker jag till Bolivia, och denna dag spenderades ute på titicacasjön.

Blev upphämtad från hostlet runt 6.45, hämtade upp andra turister vid olika hostel innan vi åkte till båten.
Först åkte vi till "the floating Island", vet inte riktigt hur jag ska förklara denna ö, men de måste ha pinnar som ankare så att inte ön ska flyta iväg.
Kan visa och berätta hur de bygger dessa öar, som för övrigt tar 25 år innan de blir helt färdiga.
Först tar man rötterna (utav de skaften som ni ser på marken) och sticker ner pinnar i dom, sedan binder man ihop dessa med snören.
Sedan tar man de längsta skaften som botten och lägger det i en riktning tvärs över.
Efter det tar man lite kortare skaft och lägger över de andra, men på ett annat håll. Sedan tar man ytterligare lite kortare skaft och lägger över, även där i motsatt håll.
Sedan tar man det sista lagret som är väldigt korta skaft och lägger över de andra, i motsatt riktning.
Sedan kan man börja bygga sina hus!

När "föreläsningen" eller vad man ska kalla det för, var klar så fick vi vandra runt på den lilla ön ett tag. Efter det så åkte vi en båt i en liten tur, de hade byggt båten i samma material som ön!

Såhär bor de året om, hela livet!
Båten som vi åkte med. Men den var byggt på ett litet annorlunda sätt, istället för rötterna hade de tomma petflaskor instoppade mellan materialet så båten kunde flyta.

De där skaften kan man även äta. De gröna ger man till kor, men de vita som är längst ner kan människor äta. Provade det och det var ganska gott, väldigt sött!
The floating Island!

Efter denna ö så åkte vi vidare till taquile, det är den tredje största ön här i sjön.
Gick först upp för en sjukt brant backe, fick någon myntakvist att sniffa på och det gjorde det lättare att andas.
Väl uppe på torget så pratade guiden lite innan vi fick gå runt själva. Sedan gick vi till en restaurang för lunch och sen tillbaka till båten.
Det tog 2.30 timmar tillbaka till puno, så kunde sova en stund på båten.
Och det var inte Bolivia man såg här från puno, men däremot kunde man göra det på sista ön vi var på, taquile.
Kom tillbaka till puno runt fem, då blev det lite slappande på hostlet innan jag gick ut för att käka middag. Var bra jäkla hungrig, de äter ju på så konstiga tider här.

Lite bilder från taquile!

Nu är jag återigen tillbaka till hostlet, har tagit en varm och skön dusch och ska snart börja packa.
Det är alltid så kallt på kvällarna här i Peru så jag vill helst ligga kvar i sängen. Men bussen går 7.30 imorgonbitti så lika bra att packa nu!