Helt Amazing

Har inte haft något internet förrän nu då vi (jag, Maaike och Marika) gjorde en tur till uyuni. Men nu är vi i alla fall i la paz och ska stanna här i två nätter.

Men kan berätta lite vad vi gjort i alla fall ;)

Fredags:
Vi möttes upp på mitt hostel, vi skulle ha stannat på samma men de hittade det andra (äldre) Valle hermosa och tog det. Det hostlet var riktigt dåligt så jag är glad att jag hittade det nya.
I alla fall så bokade vi turen till uyuni, sen blev det lite lunch och efter det gick vi till "vale de los machos" och såg riktigt coola berg. Fattar inte hur de kan ha blivit så.
Sen blev det en tur till the viewing point och sen blev det middag.
Bokade sedan mitt flyg och hostel till rio de Janeiro, och förlåt pappa ännu en gång för att jag väckte dig, men kunde inte ha bokat utan din hjälp, du är väldens bästa pappa!
Efter det så blev det sängen, skulle upp väldigt tidigt så det var lika bra.

Dag 1:
Vi möttes upp utanför deras hostel runt kvart i åtta och gick sedan mot organisationen vi bokade med. Efter lite bröd till frukost som vi köpte så började vi turen. Åkte bil ett tag till första stoppet. Det var lite som en valey tog några bilder och fortsatte. Det är lamor överallt här längs med vägen, som inte riktigt är en väg. Bara en körbana där man ser att bilar har åkt. Det är lite som en öken och så åker man rakt igenom små floder hela tiden. Vi såg även ett gäng strutsar också, lite oväntat och roligt för jag trodde inte att de levde här.
Sedan har vi bara fortsatt åka hela dagen, lite läskigt är det i bergen och de dåliga vägarna vid stup, men det går bra ändå.
Vi såg en tornado också, en liten liten en var det. Men ändå en tornado.
Kom fram till hostlet som vi skulle sova på runt halv sju-sju tiden. Det såg ut som hej kom och hjälp mig från utsidan, men insidan var riktigt mysig och ganska varm ändå. Det är ju iskallt här på nätterna och på turer är det ännu kallare, men jag hoppas det går ändå för vi har hyrt sovsäckar och har mycket kläder.
Blev en god men sen middag, satt och pratade med några andra som också gjorde turen med samma bolag men med annan bil. Vi är fem i min bil och de var fyra.
Men alla var riktigt trötta så gick och la oss ganska tidigt ändå, runt halv tio.

Dag 2:
Vaknade upp några gånger under natten, men det var inte sådär isigt kallt som jag trodde att det skulle vara så det var skönt. En gång när jag vaknade var det faktiskt ganska varmt.
Åt frukost med de andra runt sju-tiden, sen efter halv åtta så började vi dag nummer två.
Det var faktiskt is över floderna som vi åkte över. Då kan man förstå hur kallt det faktiskt är här på nätterna.
Första stoppet blev på en lama-farm, sjukt många lamor. Och så jäkla söta de ska vara då.
Åkte sedan vidare till en lagun där det var extremt många flamingos. Det var även kvicksand precis vid kanten så vi kunde inte gå alltför nära.
Fortsatte sen till lagun nummer 2 som hette colpa lagun. Var lite som en salar med salt, riktigt häftigt men det luktade fan, hehe.
Åkte sen igenom öknen Dahli, riktigt fint var det.
Efter det så drog vi vidare till den gröna lagunen, snacka om att det var fint där. Men sjukt kallt och blåsigt. Stannade inte länge utan åkte och käkade lunch.
Sen åkte vi igenom ett område där det var geisrar. Stannade och tog några bilder, luktade riktigt äckligt där. Som ruttna ägg, och det har varit blåsigt och kallt hela dagen så stannade inte så länge där heller.
Åkte till vårat hostel som vi skulle ha natt nummer två, packade upp lite och sen äkte vi till lagun Colorado som låg bara tio minuter ifrån. Riktigt fin var den, rött vatten och fullt med flamingos.
Sedan blev det te/kaffe och kex med den andra gruppen på vårat hostel. Satt och pratade och spelade spel innan det var dags för middag. Riktigt god middag var det, men sen blev det sängen för mig och Marika. Var så jäkla trött, men pratade en hel del innan vi somnade så det var trevligt.
Det här skulle vara den kallaste natten, vaknade upp en gång vid elva och mådde riktigt illa, gick upp och gick lite och sen var jag tvungen att somna sittandes, mådde bara värre ifall jag låg ner. Men tyckte inte det var så överdrivet kallt.

Dag 3:
Vaknade upp runt halv sju, mådde betydligt bättre då. Blev pannkakor till frukost, wiie, vanligtvis är det bara bröd.
Efter frukosten och vi hade packat bilen igen så åkte vi vidare.
Stannade först i en öken där det var riktigt häftiga stenar. Tog några bilder, men det var svinkallt och blåste mycket så åkte vidare efter ett tag.
Blev en lagun sen som var riktigt fin. Alla vi behövde gå på toa och det är toilet natural som gäller här, men fin utsikt hade vi i alla fall.
Åkte vidare och såg fler laguner, sedan blev det lunch och då såg vi något gnagardjur av något slag. Såg ut som en blandning av kanin, råtta och känguru. Den var lite större än en kanin, men hade en tjock lång svans. Söt var den i alla fall.
Efter lunchen fortsatte vi och såg en kyrkogård där gravstenarna var gjorda av lava, och vissa var som grottor och om man kollade in där låg det skelett. Lite annorlunda kyrkogård än vad man är van vid.
Fortsatte sen mot nästa hostel vi skulle stanna på och snacka om coolt hostel. Allting är gjort av salt, förutom taket. Det är som ishotellet i Sverige bara det att det är salt istället för is. Slutades aldrig imponeras av det, riktigt häftigt.
Efter lite inspektion blev det en varm dusch, första på flera dagar, så skönt att äntligen kunna få en efter några dagar utan. Sen blev det lite chill med kaffe och kakor innan middagen.
Sen blev det lite mera prat innan vi fick maten, eftersom det är sista kvällen fick vi även vin.
Stannade inte upp så länge efter det, utan somnade strax efter tio.

Dag 4:
Den här natten har jag sovit riktigt jäkla bra. Vaknade upp en gång och då var det så varmt så jag var tvungen att ta av mig en tröja och några täcken. Men sen vaknade jag en gång betydligt senare och då var det lite kallt igen så var tvungen att ta på mig täckena igen.
Gick upp strax innan fem och sjöng för Marika, hon fyller år idag och vad är bättre än att vakna upp till en sång av hesa trötta röster ;)
Åkte mot salar de uyuni och såg en ganska fin soluppgång, sen hade vi frukost med en riktigt fin utsikt. En utav de bästa frukostarna hittills, var pannkakor gjord på någon blomma, riktigt goda var dom. Fick även ganska mycket annat, men pannkakorna måste man ju berätta om.
Sen åkte vi vidare där det inte var något folk och tog riktigt häftiga bilder. Så kul att man kan få såna bilder!!!!
Åkte sedan vidare för lunch och sedan en tåg-kyrkogård. Var ganska häftigt det också.
Sedan blev vi avsläppta i uyuni. De här fyra dagarna har varit helt otroliga. Har sett så många saker så det är, ja, helt otroligt igen.

Nu har vi precis bokat bussen till la paz som avgår ikväll och så bokade vi precis ett hostel där också.
Ska snart gå och käka middag tror jag.
Men bloggar mer imorgon när vi är i la paz och har bättre wifi!

Jag och Maaike dagen innan vi åkte!
En fin solnedgång första dagen!
Picture with the lamas the second day!
The green lagun!
Lagun Colorado!

Hostlet som var helt gjort av salt!