Framme i Ica

Kom fram till Ica för några timmar sen. Bussresan var faktiskt helt okej, de tog en annan väg hit och den var betydligt bättre. Visst var det fortfarande kurvor, men inte alls lika mycket tyckte jag i alla fall, men jag kanske börjar bli van?
Aja, när jag väl kom fram tog jag en taxi till mitt hostel, hotel premier. I början var allt skit, jag var trött och hungrig så mitt humör var inte det bästa. Började undra vad jag gjorde här osv, men nu är allt på topp igen (bortsett från huvudvärk) och klockan fyra ska jag på en buggy och sabdboard-trip i huacachina. Åkte dit och bokade och det är verkligen som i en öken där. Ser framemot detta och sen på kvällen får vi se solnedgången över oasen, hoppas på fina bilder!
Jag bokade även så att jag kan göra nazca-lines imorgon. Flygplanen är hur små som helst och antingen får jag åka med ett plan som har plats för två eller fyra personer. Känns sjukt pirrigt, men på något sätt känns det bättre att åka ett sånt pluttplan än stora charterplan.
Fredagen har jag inget planerat, ska bara ta det lugnt och gå runt i staden, kanske ta en tur till torget, vi får se.
Det är sjukt varmt här jämfört med cusco, svettas ihjäl. Men jag föredrar nog det än kylan där borta faktiskt.

Nu ska jag gå och köpa lite vatten, sen ska jag bara slappa innan jag blir upphämtad här till turen i huacachina!
Bjuder på en bild från cusco, har faktiskt inte fotar något här än!

Sista dagen i cusco

Igår blev det en lång sovmorgon för mig. Hade så jäkla ont i magen när jag kom tillbaka från machu picchu så jag visste knappt vart jag skulle ta vägen. Övervägde att åka till sjukhuset faktiskt, har nog aldrig haft så ont i magen i hela mitt liv.
Men igår var det betydligt bättre när jag vaknade, så började packa lite smått, hade en spanskalektion, drog ut och käkade middag med de andra här, sen blev det en drink och öl på en bar innan vi drog oss tillbaka och satt och pratade i lägenheten. En perfekt sista kväll i cusco med andra ord.

Idag tog jag en sovmorgon igen. Sedan packade jag ihop det sista (eller ja, har pyttelite kvar) och nu sitter jag här och lyssnar på regnet. Regnar som fan idag och det ser inte ljust ut någonstans.
Ska snart göra lunch och sen blir det min sista spanskalektion.
Min buss till Ica går 18.00 ikväll, skönt med en nattbuss. Dock så fasar jag som fan över bussturen. Bussbolaget är super och verkligen riktigt bra, men vägen är hemsk. Det går upp och nerför hela tiden och sen är det bara massor av kurvor. Tror någon sa att det är tio timmar med bara kurvor och sen de återstående timmarna är rak väg. Men det var hela vägen till Lima, nu ska jag till Ica och de kommer ta ungefär 17 timmar tror jag att det var. Kommer stanna i Ica i tre dagar, ska flyga över nazca lines (om det inte kostar alltför mycket) och sen besöka huacachina, det är en oas i öknen i Ica som tydligen är väldigt mäktig att se.
Sedan bär det av mot arequipa, där kommer jag stanna i fem dagar. Ska besöka det kända monestriet och även göra colca canyon-turen i två dagar. Sen blir det puno, titicacasjön, och efter det Bolivia.

Så nu vet ni lite hur min plan ser ut!
En bild från machu picchu. Där jag satt var det en som dog för några år sen. Det var någon som hade en jättestor ryggsäck och när han vände sig om knuffades personen ner över kanten. Guiden berättade att han dig påvägen till sjukhuset. Visste inte riktigt att det var just där förrän bilden var tagen. Riktigt hemskt var det i alla fall!

Machu picchu

Igår var det inte min dag. Mådde verkligen skit och jag tror det har att göra med matförgiftning. Jag och Maaike åt på marknaden i förrgår och bara några dagar innan så blev Jack och Sarah matförgiftade när de åt där. Jag var lite smånojjig av att gå dit och äta, men vi gjorde det ändå och satan vad gott det var. Men redan samma kväll började jag må riktigt konstigt, magen kändes inte som vanligt och jag mådde väldigt illa.
Gick och la mig ganska tidigt och igår skulle jag upp tidigt för att börja tiden till machu picchu. Så det var bara att vita ihop och så begav jag mig till organisationen jag bokade allt med.
Tog först bussen till pisaq, men eftersom att jag redan hade varit där så stannade jag kvar vid "check pointen" och väntade där på de andra.
Sen åkte vi vidare till en liten by för att äta, kunde knappt äta något men lite kyckling och kokt ris fick jag i mig.
När alla var klara åkte vi till Ollantaytambo där det var ruiner. Lite mer än 250 trappsteg gick vi uppför. Var ganska slut då pga magen, men jag klarade det. Och fint var det.
Sen strosade jag runt i den lilla byn och satte mig på ett café innan det var dags att ta tåget till aguas calientes, byn där machu picchu ligger i. Hade fått första klass i tåget av organisationen, och det tackar jag starkt för. De andra vagnarna såg ut som hej-kom-och-hjälp-mig.
Väl framme hämtade en mig från hostlet, las rocas.
Gjorde inte så mycket, var helt slut, så handlade lite vatten och lite ätbara saker innan jag somnade.

Idag gick jag upp runt kvart i sex. Käkade lite frukost och gjorde mig iordning innan det var dags att möta upp guiden på torget. Medan jag väntade på honom fick jag sällskap av en söt liten hund som bara skulle gosa hela tiden. Saknar molly och chilli väldigt mycket, då är det tur att dessa hundar finns.
När han väl kom var det bara att invänta de andra som skulle med innan vi kunde bege oss.
Väl framme på machu picchu så blev det en tur med guiden i ungefär två timmar innan vi fick gå runt själva. Var väl där sammanlagt i tre timmar, satan vad fint och häftigt det var. De ska tydligen stänga machu picchu inom en snar framtid då det håller på att bli förstört.

Nu sitter jag på en restaurang och käkar lunch. Magen var inte bra imorse men nu känns det mycket bättre så nu kan jag till och med äta.
Mitt tåg går 21.30 ikväll så jag har väldigt mycket tid på mig i den här mysiga staden/byn.

Ruinerna i Ollantaytambo.

Machu picchu!

Inte mycket sen sist

Som rubriken lyder så har jag inte gjort mycket sen senast. Haft någon spanskalektion, gått runt i affärer, tagit det lugnt, och bara chillat. Igår åt vi middag på en hamburgerrestaurang. Har nog aldrig ätit en sån god hamburgare i hela mitt liv. Går verkligen inte att beskriva hur god den var.
Idag blir det en hemmakväll för mig, lagar middag just nu och sen ska jag nog bara slappa och ta en dusch. Imorgon börjar resan mot machu pichu!!!!
Skriver nog igen imorgonkväll om jag har wifi på hostlet som jag ska sova en natt på!
Cusco by night!
Det var någon form av konsert ikväll på torget, väldigt mycket folk och en kul underhållning!

Sto. Domingo (Qorikancha)

Fast jag somnade strax efter halv två inatt så lyckades jag ta mig upp runt halv nio.
Gjorde mig iordning och gick sedan mot st. Domingo kyrkan.
Var lite svårt att hitta först, kartan hade "glömt" ett kvarter så gick lite fel, men efter att ha frågat om vägen så kom jag till slut fram.
Fick en egen guide också och satan vad fin miljö det var, och lärorikt. Det var fel olika inkatempel, the rainbow tempel, the thunder tempel, the sun tempel, the stars tempel och the moon tempel.
Var väl där i kanske en timme, och det var inte så mycket i kyrkan, det var knappt något alls. Men det var mest miljön runt om som jag ville se, så jag klagar inte ;)
När jag kände mig klar så begav jag mig till en marknad, kunde inte motstå att köpa en till alpackatröja. Denne gång med dragkedja och luva, men det här var verkligen den sista jag köper. Inte för att det är dyrt, utan jag har knappt plats i väskan, hehe.
Köpte även en liten plånbok också, inte så snart att gå runt med min stora plånbok där jag har alla kort, alla pengar, allting. Så nu köpte jag en liten söt en där jag kan stoppa ner de pengar jag behöver.

Nu tänkte jag göra lite lunch, och sen börjar min lektion om två timmar så måste göra läxan också!

I gräset kan man skymta en orm, en puma och en kondor, som (om jag kommer ihåg rätt) var deras skyddsdjur!

Pisco sour och alpacka

Sen jag skrev sist igår så har det inte hänt så mycket. Tagit det lugnt och haft lektioner.
Idag så mötte vi upp en av Jacks vänner som precis har kommit hit och så gick vi till en mexikansk restaurang och åt middag. Provade på alpacka idag, var riktigt gott, så det ska jag verkligen prova på igen.
Sen drog vi till en bar (London town) och tog en drink. Provade på perus kända pisco sour, var någon sprit blandat med ägg (?), var faktiskt ganska god. Sen när de andra gick hem så gick vi tre vidare till en bar bredvid och tog en drink, pratade och hade det trevligt.
Gick tillbaka till skolan runt halv ett och nu sitter jag här. Ska alldeles strax sova, imorgon ska jag upp till en kyrka först innan skolan, såg riktigt cool ut på bilderna så den vill jag se.

Choco museo

Denna vecka börjar mina lektion två och slutar fyra, så har lite tid innan och efter att göra saker.
Så idag gick jag till chokladmuseumet. Det var sjuuuuuukt litet, men ändå intressant och roligt. Köpte en chokladkaka med mango i, riktigt god är den. Finns massor av grejer att köpa, funderar på att gå dit fler gånger.
Sen blev det lite presentköpande, en kaffe från starbucks och efter det bokade jag en tur till machu pichu. Kommer åka på lördag och få se lite ruinerna på vägen, sen ska jag sova en natt i byn vid machu pichu och dagen efter blir det machu pichu. Kommer även bada i deras varma källor. Sen kommer jag åka tillbaka till cusco så att jag är där natten till måndagen.
Längtar sjukt jäkla mycket!!

Nu blir det lunch innan lektionen börjar!

Torget här i området san blas där jag stannar!

Chinchero

Byn där ruinerna låg i var jättemysig. Gick att strosa runt där hur länge som helst, och de hade en marknad också som vi kollade runt på efteråt.
Ruinerna var bl.a. en gammal kyrka och sen lite ruiner runt om. Kyrkan var väldigt fin invändigt, men man fick inte fota tyvärr.
Käkade lunch på marknaden, endast 7 kronor, och man blev proppmätt. Sen provade vi även deras alkohol-dryck som de brygger själva. I cusco går det tydligen inte att få tag på, troligtvis inte lagligt där. Men drycken hette i alla fall chicha. Smakade lite som öl blandat med någon annan dryck som jag inte kan komma på.
När vi kände oss färdiga så tog vi en taxi tillbaka till cusco.
Gjorde lite mat-handling och tog ut pengar innan vi drog tillbaka till lägenheterna.

Mysig middag

Igår hade alla vi en väldigt mysig middag här i lägenheten. Marie hade lagat middag så samlades alla och käkade och hade det trevligt. Det spårade nog lite väl mycket på slutet, men fan vad kul det var.

Idag så ska Magda, jag, Maaike, Sarah och Anna åka till en liten stad och kolla på ruiner. Fint väder är det idag också, så detta blir nog en bra dag skulle jag tro!

Bilder från pisac

Här kommer det lite bilder från igår då vi var i pisac!

Som när man var liten

Idag sov jag verkligen ut, var så jäkla skönt. Gick väl upp runt halv tio någon gång och då blev det frukost inna jag satte mig i solen och skypade med syster, mami, bror, Nicole och molly. Älskar att Skype finns så att man kan prata och se varandra, även fast man är på andra sidan jordklotet.

Runt elva-tiden så drog jag ner på stan med Marie och Maaike. Köpte ett par leggings (som har typ fleece på insidan, så jäkla sköna), ett par ballerinaskor och sen några ringar. Dom säljer jättemycket handgjorda smycken här, en ring gjorde dom under tiden jag var där. Så jäkla duktiga och det kostar verkligen ingenting. Runt 15 kronor, och då är det handgjort också.
Jag och Maaike gjorde även garnflätor i håret, kommer ihåg när man var liten och alltid gjorde såna på fritids. Hon som gjorde dom var verkligen sjukt duktig, tog bara tjugo minuter också.
Efter lite mer kikande på stan så drog vi tillbaka till lägenheterna.
Lagade lite mat, fick bli spaghetti och sen någon köttfärssås till det. Köpte färdiggjord köttfärssås för endast fem kronor. Så sjukt hur billigt det är här.

Sen har det inte hänt så mycket mer. Är så jäkla trött så funderar på om jag ska vila lite.
Ikväll ska Marie laga middag åt alla, så det blir nog en mysig hemmakväll skulle jag tro!

Min fina fläta!

Bilder från igår

Här kommer lite bilder från buffén som vi hade igår på skolan. Bättre sent än aldrig (och då menar jag för att klockan är ett på natten här).

Mama africa

När alla var klara här och Guy hade kommit så drog vi iväg till pizzarestaurangen. Det är Guys sista kväll här så han fick bestämma vad vi skulle göra och vart vi skulle äta.
Maten var riktigt god, tydligen en amerikansk pizza, men det var lika gott det.
Sen drog vi vidare till en bar som heter London town, där blev det en drink, chillande och pratande innan vi gick vidare till klubben mama africa. Var faktiskt ganska bra musik där, proppat med folk och stort dansgolv, så som det ska vara.
Men jag, Marie och Maggie kände att det räckte när klockan var runt halv ett. Så nu är jag tillbaka i min lägenhet och ska snart sova. Tinnitussen är värre än vanligt (som den alltid blir efter jag varit på krogen), så förhoppningsvis somnar jag fort ändå. Är så trött så det borde inte vara något problem!
At the restaurant!
At London town!

Pisac

Idag åkte vi (jag, Sarah, Maaike, Marie, Maggie, Sophie och Jack) till pisac. Det är som en liten by (som Banos) och sen är det ruiner runt staden. Så när vi kom dit blev det lite juice och fika innan vi begav oss upp mot ruinerna. Tog en taxi dit och jag och Maaike fick sitta i bagageluckan, var riktigt kul faktiskt. Hade bra sikt också och mycket benutrymme så ska inte klaga.
Ruinerna var riktigt häftiga. Tog sjukt mycket bilder på våran tur så det tog ganska lång tid för oss att ta oss runt, men det är bara kul för bilderna blir så roliga.
Efter trippen så blev det lunch på ett jättemysigt ställe, dock var det bara vegetariskt, och jag gillar ju inte det så mycket. Men de hade en sjukt god burgare där.
När lunchen var slut så tog vi en runda i staden. Tidigare när vi kom dit var det en stor marknad, men de stängde fem när vi precis var klara. Lite surt, men de gjorde riktigt coola grejer på marken. Vet inte vad man ska kalla det för, men mönster av någon sorts sand? Ingen aning, men ska visa bilder.

Nu ska vi göra oss iordning och sen blir det middag ute på en italienskt restaurang. Igår käkade vi picarones, sjukt gott men det var mer som en efterrätt, friterat och med sirap, så det var inte riktigt en middag, men sjukt gott. Ikväll blir det verkligen något annat, så kul att det finns så många olika restauranger här. Sorry för lite flummigt slut, men börjar bli lite stressad!

Fler bilder kommer nog vart eftersom i bloggen!

New hoodie

Jag är helt förälskad i lama/alpacka-tröjorna man kan köpa här. Köpte en igår som bara är som en vanlig tröja, fast med mönster oså, sen köpte jag en hoodie-liknande idag. Så jäkla mysiga, helt sjukt. Kostade "endast" runt 80 kronor. I Ecuador var det minst dubbla priset.
Det är väldigt kallt här i cusco så jag kan verkligen behöva dessa tröjor. Trodde det skulle vara varmt här, men nej då, vi är ju uppe bland molnen och härjar så!

Cristo blanco 3.0 the way down

Maaike skickade precis bilderna så jag tänkte lägga upp dom också medan jag har tid.

Ser lite halvt galen, halvt livrädd ut, men det bjuder jag på!

Cristo blanco 2.0

Fick precis bilderna från Magda som vi tog igår, så här kommer dom. Fler bilder kommer med lamor och vattenfallet efter att jag fått dom från Maaike!
Maggie, Maaike, jag och Sara!
Great view over cusco!

Efter lunchen så drog vi ut och tog en kaffe på starbucks, sen blev det lite handlande på en supermarket dom har här och nu är vi tillbaka i lägenheterna. Blir väl middag om ett tag och sen ska jag nog lägga mig. Är så jäkla trött och har fått lite ont i huvudet!
Great view from starbucks!

Holy week

Det är tydligen Holy week här i cusco nu. Så lektionerna slutade lite tidigare idag och alla lärare hade lagat mat. Blev en ganska stor buffé med mycket plockmat och rätter som är från traditionen, var lite udda, men riktigt gott ändå.
Var någon soppgrej som hette banana jungle drink, or something. Inte det godaste, men kul att prova något nytt.
Riktigt trevligt var det också, så nu fick man prova på en sydamerikansk tradition.
Bilder kommer när jag fått dom från de som fotade. Men tog en bild som jag lan bjuda på.
Några lärare och maaaaat!

A Window in my ceiling

Gick ut med tjejerna här från skolan och käkade middag på "kyckling-restaurang". De är tydligen kända för att servera god kyckling, och den var riktigt god också. Kommer dock inte ihåg vad stället heter, men det blir nog inte svårt att ta reda på.
Efter det gick vi runt på olika små butiker (eller vad man ska kalla det för) som de har lite överallt här. Köpte en sjukt mysig tröja i alpacka-ull, har nog aldrig varit med om att ha känt en skönare tröja. Och den kostade bara ca 80 kronor. Gick runt och kikade i många timmar innan vi gick tillbaka hit, till lägenheterna i skolan, och satte oss i Maries rum. Chillade och pratade lite innan alla blev så trötta så det var dags för sängen.

Och nu angående till rubriken. Jag har ett fönster i taket, imorse störde jag mig som fan på det för det blev så sjukt ljust i rummet och jag har inget att sätta framför fönstret, men nu på kvällen/natten är det riktigt mysigt. Kan ligga i sängen och kolla upp på månen, synd att det inte är stjärnor ute (de gömmer sig väl bakom molnen), då hade det blivit extra mysigt!
Och som vanligt när man ska fota månen så ska den plötligt bli ännu längre ifrån en och inte alls ge samma mysfaktor. Aja, tur att det är bättre IRL då!

Cristo blanco

Inte blev det en lugn stund här inte. Sarah, Maggie och mika frågade mig om jag ville följa med upp till cristo blanco, och jag vill ju se så mycket som möjligt så det tackade man ju inte nej till.
Var sjukt jobbigt att gå upp dit, var så jäkla brant och ibland var det trappor som var riktigt jobbiga, men vi klarade det.
Tog lite bilder med "cristo blanco" och även selfies med lamor. Hittade ett mysigt litet vattenfall på vägen som vi också tog bilder med.
Otur som jag har så dog min mobil, men de andra tog bilder åt mig med kamerorna, får se när jag får bilderna för de har inte någon dator här. Men hann i alla fall ta en bild innan mobilen dog, så kan visa den i alla fall. De andra bilderna kommer komma upp allt eftersom!

Nu blir det lite slappande innan vi ska ut och käka.
With cristo blanco!

Vi hade en ganska bra utsikt där uppeifrån!

On our way up!

This reminds me of "lord of the rings", the hobbit-town!

The really small waterfall!

Update: fotade av från mikas kamera, blev inte så bra men tänkte visa dom ändå. Bättre bilder kommer sen när hon har mailat dom!

First lesson Done

Somnade väldigt tidigt igår, runt nio-tio-tiden. Men var så trött efter bussresan och vi är typ uppe i bergen nu, kommer inte ihåg ordet för det på svenska men på engelska är det altidue, tror jag börjar få lite problems med den. Men det är väl bara att dricka mycket oså så blir det nog bra.

Hade min första lektion idag, gick ganska bra och lärde mig en del. Lärde även läraren lite svenska också, haha. Så jäkla kul att höra hur "icke-svenskar" uttalar orden, låter så himla roligt och ansträngande.
Efter lektionen satt jag i solen med några andra härifrån och sen blev det en tur till marknaden för att köpa lite bröd, satan vad gott det var. Blev det och soppa till lunch. En påse för fem personer kostar bara 6 kronor, så det räcker ju några gånger. Och brödet kostade bara 1.50 kronor, riktigt bra och billig lunch.

Nu sitter jag i "vardagsrummet" här i lägenheten och ska väl bara ta det lugnt innan middagen eller något. Ingen aning faktiskt. Men ska kolla upp lite mer grejer inför resan till Ica och arequipa också, så man vet lite mer, hehe!

Cusco, here I am

Wifi:et ville inte fungera för mig på bussen, så därför jag inte har bloggat.

Men efter lunchen igår så åkte jag in till Limas absoluta mittpunkt. Strosade runt och skulle ha gått in i aliaga house (huset är lika gammalt som själva Lima) men när jag kom dit så var det lunch-stängt och om jag skulle dit efter det så skulle det bli alldeles för stressigt för att hinna till bussen.
Men gjorde lite shoppingfynd istället, slutar aldrig förvånas över hur billigt det är. Köpte ett armband för två kronor, ett par trekvartsjeans för hundra kronor och sen ett litet pringlesrör, mentos och en chokladbar för endast sexton kronor.

Och nu till bussen. Jag som inte trodde att förra bussresan kunde bli slagen, men det kunde den. Den här gången hamnade jag i första klass, och damn vilka sköna säten. Maten var också bättre och man fick en egen tv.
Däremot så var inte bussresan så bra. Har aldrig varit med om en krokigare väg. Så gick det upp och ner hela tiden också och längs med kanten på bergen, lite otäckt var det, men jag kom fram oskadd i alla fall.
Av någon konstig anledning så fick vi bara frukost idag, runt åtta, så när vi kom fram vid två-tiden var jag sjukt hungrig. Det fanns lite att köpa på bussterminalen så innan jag åkte till skolan käkade jag lite.

Nu är jag i alla fall framme på skolan. Pratade med rektorn och han visade runt mig och så och berättade allt jag behöver veta. Har ett eget rum här och sen delar man på badrum och kök med tre andra. Tycker den verkar vara riktigt bra och det ser riktigt fräscht ut.
Har wifi här (!!!!!) dock så funkar det lite dåligt i rummet.
Har i alla fall packat upp allt nu och tagit en dusch. Ska snart käka middag, lämna tvätt och köpa frukost för denna vecka. Kanske lunch också, vore nog bra!

Två bilder från Lima!
Fin utsikt var det i alla fall påväg hit till cusco!
Utsikt från mitt rum!

Ceviche på La Mar

Sov ut ordentligt idag, satan vilka sköna sängar det är på detta hostel.
Idag så fixade jag mig lite snabbt, åt frukost och checkade sedan ut. Lämnade den stora väskan på hostlet och fortsatte sen ut på stan. Blev lite shopping och strul med att förstå taxichaufförerna vart man vill, men till slut så lyckades vi förstå varandra.

Nu sitter jag på restaurang La Mar på avenida La Mar och provar deras kända rätt ceviche. Det är rå fisk som är indränkt i någon vätska. Var väldigt skeptisk först, men när jag smakade det var det faktiskt riktigt gott. Får hålla tummarna bara att man inte blir matförgiftad.
Bussen till cusco går om fem timmar, så har fortfarande lite tid i denna stad.
Sen när jag kommer fram imorgon så ska jag till skolan direkt för att få nyckeln till lägenheten och efter det så blir det sova innan det är dags för lektion på onsdagen. Ser verkligen fram emot detta :)
Ceviche!

Circuito Magico Del Agua

Pjuh, nu är jag helt slut och behöver verkligen sova. Känns som att jag nästan är jetlaged, men det går väl inte att vara det från Ecuador till Peru va? ;)

I alla fall, denna dag har varit väldigt händelserik. Säkert därför jag är så trött, så jäkla mycket att ta in.
Efter att ha strosat runt i fina barranco så tog jag en taxi till huaca pucllana. Det var som en öken mitt i stan, sjukt häftigt. Guiden berättade att de var folket som bodde här för länge (kommer inte ihåg året) sen som byggde detta, var som ett samhälle och sen en sjukt hög pyramid.
Träffade en trevlig äldre man från UK som också reste ensam, skönt att få prata engelska med någon (en hel konversation) och inte bara få enstaka ord. På bussresan till Peru var det enda jag sa gracias, ett antal gånger. Så det var kul att få ha någon att prata med, även fast han var typ över 65.

Omöjlig att visa i bilder hur jäkla stort det var!

Efter denna tur så tog jag en taxi till El Malecon, det är som en lång "blomsterpark" som sträcker sig 6 km längs med havet. Riktigt fint var det och mysigt att bara gå längs med vattnet.

Här ser man lite hur dimmigt det var ute, titt högst upp på skyskrapan!

När jag hade gått igenom ungefär halva så bestämde jag mig för att leta reda på en restaurang. Var inte det lättaste då jag inte hade en aning om var jag befann mig. Men till slut så lyckades jag hitta väldigt många.
Efter maten så tog jag en taxi till Circuito Magico Del Agua, och om du är i Lima någon gång så MÅSTE du gå dit. Var så himla häftigt och det tog inte precis lång tid heller.

Denna fontän ändrade färg hela tiden, men för att inte lägga upp alltför många bilder så visar jag bara dessa två!
Tycker denna påminner om amerikanska gelébakelser, man kunde även stå i den och bli fotad!

Men nu säger jag godnatt, klockan är knappt åtta men är så sjukt trött, och det är ju faktiskt en dag imorgon också. Bussen till cuscos går inte förrän 17.30 så jag har en hel dag att göra vad jag vill med!

Lima, Sydamerikas New York

Lima måste verkligen vara Sydamerikas new york, känns som att den här staden aldrig sover. Vaknade upp ett par gånger inatt och kunde höra taxis tuta på vägen utanför hostlet.

Tyvärr så hade hostlet inte rum för mig en natt till, så efter lite letande på internet hittade jag ett hostel i närheten. Dock så förstår de knappt engelska, men det ska nog gå ändå.
Efter att ha gjort mig lite hemmastadd så tog jag en taxi till barranco, tar ungefär 7 minuter från Mirasoles (området där jag stannar). Satan vad fint det är här. Solen skiner tyvärr inte, men det gör inget för det är så fint.

Sitter just nu på en restaurang och ska käka lunch, sen blir det att utforska mer och ikväll när det har blivit mörkt ska jag gå till Circuito Magico Del Agua - Magic Water Circuit. Det är en sjukt stor fontän som man måste besöka om man är i Lima. Det är tydligen finast när det är mörkt ute, så tänkte gå dit efter middagen.
Allting är så billigt här. En måltid på en fin restaurang kostar typ runt 50 kronor. Kan vara billigare och dyrare också, beror på vad man vill ha. Men allt är nästan runt femtio.

Nu kommer maten så bloggar mer ikväll eller när jag får tid!

Några bilder som jag tagit hittills här i barranco. Men tycker att bilderna inte är rättvisa mot hur det verkligen ser ut!

30 timmar senare

Efter 30 timmar på bussen så är jag äntligen framme i Lima. Älskar denna stad, har inte sett mycket men det jag har sett skymten av är helt underbart. Skulle egentligen ha åkt till cusco imorgon på eftermiddagen, men alla bussbiljetter var slut och den tidigaste dom hade var måndag eftermiddag, så det får väl duga. Den bussen kommer ta ungefär 21 timmar så går boka om skolan också, men de är så förståeliga där så det är ingen fara.
Och det gör inget för mig att det blir en dag extra, då hinner jag se mer också. Finns verkligen en hel del att se och göra här.
Inatt stannar jag på ett hostel som heter Kusillu's backpackers hostel, de kanske inte hade någon plats imorgon, men har ganska många på en lista som jag kan kolla upp annars.
Men gillar detta hostel redan, de är så trevliga och hjälpsamma, sen ingår det frukost och wifi också. Det ligger riktigt centralt och de som jobbar här kan engelska, stort plus.

Det var verkligen en himla fin miljö på vägen hit. Antingen så var sidorna om vägarna täckta med bananplantor, eller så var det typ öken. Men fint var det i alla fall.
Bussturen gick riktigt bra, till skillnad mot de andra bussarna jag åkt var den här rena drömmen. Inte bara för hur den var inredd osv, utan busschaufförerna körde inte som idioter. Kändes knappt som att man var på vägen (alltså det gick så smidigt fram).

Just nu sitter jag på en restaurang och käkar. Fick lunch så tidigt på bussen och det var ingen middag så jag är verkligen vrålhungrig, klockan är snart halv tio här på kvällen.
Men hittade en restaurang fort och man fick maten fort också, så det var bra de.
Här i Peru har de en annan valuta, soles, så det blir lite nytt tänkande nu med pengarn. Krångligt, men det ska väl gå det också.
Blir nog sängen efter maten, är så jäkla trött och alla sevärdheter är bättre på dagen tydligen. Så det får bli imorgon!

Lite öken!

Påväg till Lima, Peru

Glömde helt bort att blogga imorse. Men sov i alla fall riktigt bra på hostlet (dreamkapture hostel), fick även frukost som var inräknat i priset, endast $11 för en natt, frukost och wifi. De var riktigt serviceinriktade på det hostlet och gjorde allt för en om man frågade om något.
Åkte till bussterminalen efter frukosten för att köpa biljetten till Peru, sen tillbaka till hostlet för att vara där ett tag innan det blev utcheckning och sen tillbaka till terminalen.
Satt där i någon timme (käkade lunch) innan jag kunde hoppa på bussen. Har väl åkt i ungefär i sex timmar och det är väl över 12 timmar kvar skulle jag tro.
Men bussen är riktigt bra. Finns wifi, filmer att kolla på, sätena är riktigt bekväma (nästan som fåtöljer) och det är mycket utrymme, så jag klagar inte. Vi får tydligen mat också, så det är väl nästan som ett flygplan!

Ska stanna i några dagar i Lima innan jag tar bussen till cuscos och då blir det spanskapluggning i några veckor och sen machu pichu och andra sevärdheter. Planerat att stanna där i ungefär en månad i alla fall!
Bjuder på en bild från Galapagos innan vi drog ut till krogarna/barerna. Har inte riktigt någon passande bild för detta inlägg, så denna får duga!

En natt i guayaquil

Istället för att åka på en gång till Peru så bestämde jag mig för att stanna på ett hostel här i guayaquil för en natt.
Har inte sovit så mycket och att sitta på en buss i nästan trettio timmar blir nog lite för mycket.
Så nu blir det lite återhämtning och sen imorgon tar jag bussen till Peru.
Har wifi i sovrummet på det här hostlet, något jag verkligen har saknat så nu kan jag ligga/sitta bekvämt under tiden man kollar internet!

Märkte verkligen idag att jag inte sovit mycket. Skulle ta en taxi till flygplatsen, men man kunde bara åka taxi en bit, sen blev det färja och efter det buss. Självklart glömmer jag en utav mina väskor på bussen. Upptäcker det när jag är inne på flygplatsen så springer ut igen och till min lycka var bussen kvar och även väskan. Fanns två bussar med samma märke och gick till den ena först där det var tomt, fick panik och sprang till den andra där väskan fanns, puh. Brukar alltid ha koll, men icke idag. Sabrina och jag hade samma flyg tillbaka, riktigt skönt då jag verkligen inte tycker om att flyga. Var lite turbulens idag också och det gör ju inte saken bättre.

Men nu ska jag nog sova, klockan är halv åtta och jag är sjukt jäkla trött. Bloggar kanske imorgon, om inte så blir nästa gång när jag är framme i Peru!

Dagens frukost!

Sista dagen på Galapagos

Well, man kan väl egentligen säga att sista dagen på Galapagos var igår, men vi har ju faktiskt nästan en halvdag innan planet lyfter.

Igår åt vi en riktigt god middag, blev pizza för mig och Sabrina och det var länge sen jag åt en sån god pizza.
Efter middagen så blev det några drinkar i en bar och sen volleyboll-spelande.
När alla typ var helt slut så gick vi till en annan bar, där blev det lärning av salsadansande och en tequila-round då en utav de vi träffade fyllde år.
Blev även ett midnattsdopp i havet också, ett riktigt bra avslut på våran galapagostur med andra ord!

Fick sova två timmar inatt, men bara mig själv att skylla. Båten till santa Cruz gick sex på morgonen, vi trodde att det var sju så han som äger hostlet väckte oss, så snällt.
Båtresan tog väl lite mer än två timmar kan jag tro, sov kanske halvvägs eller något så lite mer sömn har man fått.
Nu sitter vi på en restaurang och väntar på frukost, pannkakor med äggröra och bacon blir det, mums.

Mitt flyg till guayaquil går 12.45 så hinner väl umgås i lite mer än en timme innan jag måste åka till flygplatsen. Sabrinas och Malins olika flyg går på eftermiddagen.
Sen från guayaquil ska jag ta bussen till Peru, på bussen kan jag åtminstone sova då de tar ungefär 30 timmar. Så får se när jag bloggar nästa gång!
En bild från touren från igår!

Blue-footed-boobies

Igår blev det några drinkar efter maten. Började på en bar som ligger ute på en pir, riktigt mysigt men inte mycket folk alls. Så efter en drink gick vi längs med stranden till nästa bar. Men Malin lyckade slå i sin tå i en sten så nageln lossnade, de på baren tyckte vi skulle gå till sjukhuset, så det gjorde vi. Blev lite tvättande och omplåstrande innan vi gick tillbaka till baren. Satt runt en släckt bonfire och drack några drinkar, fick sällskap av några killar efter ett tag. Pratade en del och sen skulle vi gå till nästan bar. Men när vi väl kom dit så kollade vi lite bara och sen gick tillbaka till vårat hostel. Var så jäkla trötta, men kunde ändå inte somna på en gång. Men klockan var ganska mycket så det var lika bra att försöka.

Idag gick vi upp runt sju-tiden. Skulle göra los tunneles-tour, och vi var tvungna att vara där runt tjugo över åtta, så vi var uppe i tid.
Touren var riktigt häftig, först stannade vi på ett ställe och såg fina fiskar, sjöhäst och en pingvin.
Efter ett tag åkte vi till nästa ställe och där snorklade vi med hajar och även vattensköldpaddor.
Till och från de olika ställena såg man sjukt stora mantrar hela tiden, de var verkligen överallt, så på vägen tillbaka stannade vi mitt ute på havet och snorklade med dom. Såg dom inte bra i vattnet alla, men de som stannade kvar i båten sa att den var sjukt nära mig.

Kom tillbaka på "fastlandet" för en liten stund sen och då blev det en till tur till sjukhuset för rengöring, efter det upphämtning av tvätt och lite glasskäkande.
Nu ligger vi i hammockarna vid hostlet och slappar. Har bränt oss lite så ska nog inte vara så mycket i solen. Ska bara ta det lugnt resten av dagen och sen ikväll blir det lite drinkar med en tjej vi träffade på turen idag.
Imorgon åker vi med sju-båten tillbaka till santa Cruz och sen därifrån ska jag ta planet till guayaquil och sen vidare till Peru!

Blå-fotade-boobies!
Stannade på en "ö-liknande-grej" innan första snorklingen. Tyckte guiden sa att det var lava och det var fullt med typ bryggor av bergen. Det var även där blue-footed-boobisarna var!

Dag 2 på isabela

Gick upp ganska tidigt idag, runt halv nio. Käkade en mysig frukost utomhus och sen hyrde vi cyklar här från hostlet och skulle cykla mot en vulkan. Stannade på ett ställe på vägen där man kunde se sjukt stora landsköldpaddor, aldrig sett så stora i hela mitt liv. Typ större än får och grisar.
Fortsatte cykla vidare efter ett tag, men det kändes som att vi inte kom någonstans. De på hostlet sa att det skulle ta kanske 45 minuter, men när vi stannade en bil och frågade så sa dom att det skulle ta upp mot två timmar till, så vi vände istället och cyklade till stranden istället.
Var där i några timmar innan vi var tvungna att lämna tillbaka cyklarna. Så nu är vi på hostlet igen och ska snart ut och käka. Får se vad som händer efter det, om vi tar det lugnt eller tar några drinkar!

Vi fick mata dom också, men det fick man tyvärr inte ta kort på. Vet inte om man egentligen inte fick ge dom mat eller något!
Såg några vilda flamingos också!

At isabela

Satan vad det är stora vågor här, trodde jag skulle bli sjösjuk, men det klarade jag mig lyckligtvis ifrån. Men en gång var det en riktigt stor våg, trodde båten skulle välta först.
Men nu är vi i alla fall framme (eller ja, för många timmar sen) på hostlet. När vi kom av båten så var det en som stod med en skylt med sabrinas namn och det visade sig vara han som ägde hostlet som vi gjorde en reservation på först men som blev avbokat. Men allting hade visst fixat sig så vi fick rummet ändå. Riktigt stort är det, eget kök och allt. Ganska bra för det är väldigt dyrt att gå ut och äta här.

Efter att vi gjort oss hemmastadda så gick vi på en liten expedition. Jag är helt kär i den här ön. Vart man än kollar så är det sjukt jäkla vackert. Vägarna är bara hårt packad jord eller något liknande och det ser fattigt ut men ändå exotiskt.
Mötte på en kille som jobbade på en firma där man kan boka turer, men vi tyckte det var för dyrt där (pratade med några andra först) och han hörde det så han visade oss några andra agenturer som var ungefär $20 billigare, riktigt snällt.
Det var fullbokat imorgon så vi åker på den på onsdag istället. Det är en snorklingtur och sen kan man se andra djur också.
Tex på båten till santa Cruz såg vi delfiner som hoppade i vattnet.
Efter bokningen gick vi lite till innan vi stannade på en restaurang och käkade. Det var någon dagens så fick mat och dricka för $4.50, då var det först soppa och sen en till rätt. Riktigt bra var det, på ett annat ställe kostade en smörgås det priset.
Mötte på snubben (som visade oss var man kunde boka) igen och pratade lite så visade han var man kan köpa bröd. Riktigt trevlig, verkar vara ett litet område här så man stöter lätt på samma folk hela tiden.

Imorgon ska vi hyra cyklar och utforska ännu mera.
Men nu ska jag sluta skriva och gå in på rummet, är sjukt mycket myggor här så man blir uppäten väldigt fort!
Dom hade en sköldpadda här också!!

Bästa frukosten

Igår käkade vi på en riktigt bra restaurang. Det var lite som ett food cort, fast utomhus mitt på gatan. Käkade något jättegott kött och sen så fick vi sällskap av ett engelskt äldre par. Riktigt trevliga var dom (och roliga), satt där ett bra tag och bara pratade.
Efter det tog vi lite glass och satte oss på piren. Gick väl tillbaka till hostlet runt halv elva någon gång. Så blev det lite wifi innan vi gick och la oss. Dom har en takterrass här där man kan använda wifi:et, riktigt mysigt att bara ligga i en solstol och kolla upp på stjärnorna.
Igår på restaurangen!

Piren var riktigt fint upplyst!

Idag mötte vi upp sabrinas vän, hon visade oss sedan ett jättebra frukostställe. De hade pannkakor och det har vi letat efter enda sen vi kom till Galapagos. Och satan vad gott det var, blev sjukt mätt också så det var ju ett plus.
Sen drog vi till en (ja vad ska man kalla det, en liten insjö som man kunde gå runt på på en brygga) sjö. Var riktigt fint och mysigt där.
Gick tillbaka till hostlet efter det och ska snart gå och handla lite snacks som vi kan ha på isabela, det fanns tydligen inte så mycket man kunde köpa där.
Båten går om cirka en och en halvtimme, så vi har lite tid på oss så det är skönt. Allt är så nära här så man behöver inte riktigt stressa!
Den goda frukosten!
Ingången till insjön!
En liten del av den!

Tortuga bay

Åt en riktigt god frukost på en restaurang som var närliggande till hostlet.
Efter det gick vi till Darwin center. Trodde det skulle vara mer som ett museum, men det var mer som att man skulle gå runt i en "ökenliknande" (fast mer växter och hus) och gå runt och läsa om grejer. Men det var alldeles för varmt för att göra det. Sabrinas vän sa "gör ingenting på santa Cruz, det är alldeles för varmt för det" och hon hade verkligen rätt. Vi alla har svettats som grisar idag, och druckigt sjukt mycket liter vatten.

Efter centret så gick vi och köpte lite vatten och grejer för att ta med oss till tortuga bay. Det var 45 minuters promenad tills man kom fram till stranden, sjukt jobbigt i denna värme, men det var det värt. Tog lite fina bilder och sen såg vi även sjukt många småhajar. De var riktigt nära strandkanten så man fick ändå ganska bra bilder på dom.

Nu tänkte vi duscha och sen gå ut och äta någonstans, kanske ta en drink också. Imorgon klockan två ska vi åka till Island isabela. Kan inget annat säga än att jag älskar Galapagos, vill verkligen inte lämna stället!
Även här har de en sköldpadda!!!
At tortuga bay!
Writing in the sand!
Jumpin' in the water!
Stora ödlor har dom i alla fall!

The little shark!

At santa Cruz

Hola!!
Nu har vi precis anlänt till santa Cruz, hittade ett billigt hostel för endast 15 dollar per natt. Och vi stannar här till imorgon så tyckte det var riktigt bra pris. Fint är det också!
Egentligen så skulle vi ta båten till isabela idag vid två, men vi ville stanna här en natt så de som hade hostlet i sant cristobal ringde hostlet vi skulle ha på isabela för att fråga om vi kunde komma en dag senare, de sa att det inte fanns någon reservation för oss. Något hade blivit fel och de hade avbokat alla reservationer utan att säga något, så jäkla dåligt. Men det gör inget för då slipper vi trasslet det skulle ha blivit med att avboka en natt och så vidare. Så nu har vi en hel dag här, åker till isabela imorgon vid två-tiden.

Vattnet är verkligen helt turkost här, så himla fint. Ska snart gå och käka frukost någonstans innan vi gör något. Båten gick sju imorse så vi hann inte äta något. Sen ska vi till ett museum med Darwin och efter det blir det tortuga bay.

Bloggar nog mer ikväll skulle jag tro!

Seaturtles

Käkade en riktigt god frukost på en mysig restaurang idag, är så skönt att kunna sitta på uteserveringar och kolla ut över havet!

Efter frukosten tog vi en taxi till en strand där man kan se stora ödlor och det var även vattensköldpaddor där som man kunde simma med, så coolt!
Var där hela dagen och har nog fått lite färg ändå. Tar solskyddsfaktor på mig hela tiden, men trots det så lyckades jag bränna mig på ryggen... Men det är enda stället där jag brände mig, så det är väl något plus.

Nu blir det dusch och sen ska vi ut och käka middag. Får se vad vi hittar på sen, vi alla är ganska trötta. Men imorgon ska vi åka till santa Cruz och sen till Isabela, kommer bli kul att se hur de öarna är. Alla öar är ju olika!
Sabrina, jag och Malin!

Ödlorna hade bra kamouflage här!
Man är väldigt snygg i snorkelutrustning...

Älskar mitt skal till iphonen, tack papi!!
Sjölejonen ställer gärna upp och posar på bilder!

Dag 2 på Galapagos

Igår så drog vi ut och käkade middag på mockingbird, en annan från vårat hostel följde också med, riktigt kul att träffa nytt folk hela tiden :)
Sen blev det en runda här i "stan" och efter det lite fix innan vi mötte upp sabrinas kompis pojkvän och hans kompisar. Drog ut till en krog, men den sög verkligen, dålig musik och drinkarna var det typ 90 % sprit i, smakade verkligen inte gott. Så jag och Malin drog tillbaka strax efter tolv. Alla sjölejon låg och sov längs med vattnet och vissa låg till och med på bänkar, så jäkla söta.

Vaknade för en havltimme sen ungefär. Väntar på de andra ska bli klara och sen ska vi till stranden. Eller ja, vi ska käka frukost först. Sen tror jag att vi ska till något ställe där det är massor av ödlor också, bloggar mer ikväll!
Vi hittade en fin och stor sköldpadda på vägen till baren!
Söta sjölejon som håller om varandra när de sover!

Framme på Galapagos

Nu har jag tid att blogga!
Är framme på Galapagos nu på ön san christobal. Har nog aldrig varit med om en sån liten flygplats som den som är här. De hade bara en landningsbana och där man gick igenom tullen och hämtade ut väskan var i samma rum och de fanns inte ens ett band där väskorna kommer på, arbetarna lastade av väskorna in i rummet så fick man gå och hämta.
Väl framme på hostel Casa de Laura så packade vi upp lite och bytte om innan vi gick och käkade lunch. Direkt efter det så blev det stranden. Man ser sjölejon här överallt. Vissa ligger på trottoarerna nära stranden. Älskar Galapagos hittills och det är så jäkla fint här. Skulle lätt kunna stanna för evigt, nästan. Efter att endast ha sovit två timmar inatt på nattbussen så är jag väldigt trött nu. Men blir duschen snart och sen ska vi ut och käka middag. Sen ska vi möta upp några och gå ut och dansa, sova kan man ju faktiskt göra sen ;)

Bloggar mer imorgon, bjuder på några bilder så länge!

Sjölejon!
Playa mann!
Me and Sabrina!
Sjölejonet ville också bada med oss!
Me and Malin!

Egg-round

Okej nu kommer det en bildbomb från dagens "egg-round". Djuren är ju så jäkla söta här så det är ju klart jag måste visa bilderna i bloggen ;)

Denna lilla ap-bebis är så nyfiken och vill hoppa på en, ovanligt för dom så det är kul när det händer!

Nu är det slut på denna arbetsdag, även sista dagen här.
Blir väl middag om två timmar och efter det åker vi nog in till bussterminalen direkt, så att vi inte missar bussen!

Coba libre

Igår efter kakorna så blev det en sväng in till stan för tvätt och handling. Sen blev det tillbaka till centret och åt en god middag bestående av hamburgare.
Efter det så åkte nästan alla in till stan och drack lite drinkar. Men alla var ganska trötta så de flesta av oss åkte hem runt halv elva.

Idag så blev det "none-monkey-round" med Malin. Coatin Silla var på myshumör idag och det går ju inte att låta bli att ta en paus och mysa lite.

Efter det så var det sten-bärning, men har börjat få ganska ont i ryggen så fick städa köket istället.
Snart blir det lunch, sen extra-arbete och efter det blir det rundor. Har hunnit packa lite innan jag satte mig här vid wifi:et. Nästan allt är packat, förutom lite saker jag behöver ha. Bussen går klockan elva inatt så kanske hinner blogga något mer, vi får se helt enkelt. Planet går runt elva på förmiddagen imorgon så om det inte finns internet på flygplatsen så bloggar jag någon gång från Galapagos!!

Cookies

Måste bara visa några söta bilder från cookie-rundan, så jäkla söta aporna är.

White handed titi!

Ingen fara

För er som är lite oroliga angående jordbävningen som var i Chile så har vi inte känt av den alls här. Och den vette ut mot havet så ingen kom till skada.

Bokade som sagt flyget tillbaka till guayaquil (här i Ecuador) från Galapagos igår. Bussen får man köpa biljett till på plats så får fixa det när jag kommer till bussterminalen.
Annars så hände det inte så mycket mer igår. Matade lite djur på eftermiddagen och sen blev det bara slappande innan middagen. Efter middagen så blev det lite filmtittande innan sängen.

Idag så blev det först "monkey-round", gillar nog den bäst utav alla rundor faktiskt. Aporna är ju så jäkla söta. Sen blev det att gå till ett ställe där de fixar sågspån, fixade ihop 24 påsar med de andra som följde med och sen blev det tillbaka till centret igen. Städade köket och sen bar vi upp sågspånssäckarna till buren där cappuccinoaporna är, Skulle täcka golvet med spån.
Sen har vi inte hunnit göra så mycket mer. Lunch om lite mindre än en timme, sen rast och efter det ska jag gå på "cookie-round" med Rachel nr 2 (kom hit för ett par dagar sen) och sen blir det väl mer matande av djur. Måste åka in till stan idag också och skriva ut flygbiljetterna till på fredag. Så så ser väl min dag ut idag. Regnigt och jäkligt väder är det idag!

Baby-food

Igår så var jag och Sabrina på "baby-food". Så jäkla söta pigmeosarna var, hade typ mat i hela munnen och bara kollade, sjukt söta.
Sen hjälpte jag till med middagen och efter det så blev det film innan sängen. Två nya volontärer om igår, en från USA och en annan från Tyskland. Kul med lite nya ansikten.

Idag blev det "small-round" med Rachel och Sabrina och efter det städade jag köket.
Inte så mycket som har hänt idag hittills, får se om det blir lite mer på eftermiddagen.
Tänkte i alla fall boka flyg till Peru nu. Men åker troligtvis tillbaka till Ecuador först och tar en buss till Peru, blev mycket billigare så.